Havsvågor är skönt

Hon sa det precis när jag skulle gå. Jag stod där i hallen och nämnde att de skulle vara vid havet:
- Ja, havsvågor är skönt och champange är gott.
Hon satt i sin rullstol och skulle åka till Kanarieöarna med sin sambo. Denna gång skulle en assistent följa med. Det var första gången de inte kunde resa själva. Hon hade blivit sämre. Men som person var hon helt sig lik.
- Det gäller att göra det som är bra, köpa blommor, äta god mat, ha personer man tycker om omkring sig.
Hon sa det strax efter att hon visat mig sin hand och att muskeln vid tummen börjat försvinna så att tummen var svag.
Min vän har ALS. Min vän Maria har ALS. Och samtidigt var det så häftigt att känna att det verkligen är samma person som sitter framför mig i sin rosa tröja, håret som är sommarblont (eller var det kanske blonderat:) och som planerar sin resa.
- Vi kanske lever färre år än många andra, men det var en tröst när jag hörde någon säga att medan man lever lever alla till 100 %.
Det är lätt att prata med Maria och jag känner att hon också är nyfiken på mig. Mitt utforskande kring det jag kallar Kraftekonomi är ett sätt att tänka om livet...
- Jag tänker att ju jäkligare det är ju viktigare är det att medvetet välja det som stärker en, säger jag.
Hon berättar att hon läser, lyssnar på musik, kan gå på teater, är med sin familj. Hon berättar att hon tycker det ska bli skönt att snart få lyssna på havet. Och hon säger att hon tycker att champange är gott:)
- Tack Maria för en kraftgivande fika med dig, och för din inspiration att börja blogga igen!
Lena

Följ Maria, hennes inlägg är ljusa mitt i mörkret. www.yesboxalright.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack:-)

2011-02-14 @ 00:08:37
URL: http://yesboxalright.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0