Han leder med kärlek

Peter ”Peppe” Ekmark vände Metros säljavdelning från bottennotering till bäst i klassen.

Han fick musikbranschen att satsa på första kampanjen för en artist i TV 3, och vips sålde okända Laura Pausini guldskivor i Sverige.

När jag träffar mannen som spås bli nästa säljguru är han försäljningsdirektör på MTG.

Vi pratar värderingar som drivkraft för att leda med kärlek.

 

-  Att leda med kärlek handlar om att bry sig. Att visa mina medarbetare att de är viktiga, både för mig och bolaget, säger Peppe Ekmark. Nyckeln är att jag förstår vad som driver dem. Jag behöver vara nyfiken på vad som får dem att göra ett bra jobb, och nyfiken på dem som människor.
- Det behövs inte mycket för att göra människor glada. Att ringa till en säljare ute i landet och fråga hur det är. Eller när kollegan skulle åka på semester två veckor: i stället för att bara säga hej då gick jag fram till henne, gav henne en kram och sa: Njut nu, du är värd det!


Vi har fortsatt att drömma
- Jag jobbar för TV3 Regional, och trots omorganisation inom MGT har vi ändå skapat tillväxt. Vi har fortsatt att drömma. Det gäller att ha inställningen att vi ska komma någonstans. Det finns så mycket mer att göra. Men för att komma in med nya ögon varje dag till jobbet måste man ha in ny energi.


Viktigt att njuta
- Alla människor måste få energi någonstans ifrån. Även i tuffa tider behöver team få ladda batterierna tillsammans. Jag åker till Yasuragi med min ledningsgrupp för att vi ska tänka nytt i en ny miljö. Jag ser också till att hela teamet på 29 personer får komma iväg tillsamman för att få kraft. Det var därför jag bokade din kurs i Kraftekonomi för hela teamet. Energi skapar energi, och det skapar försäljning. Det är jag övertygad om.

 
Värderingar som drivkraft 

- Mina grundvärderingar har jag fått av styvpappa Börje. Han gav massor av kärlek, och var väldigt tydlig. Han kunde säga ”Men Peppe, så kan du väl inte göra”. Och han berömde mig rejält när jag gjorde något bra. Kärlek och tydlighet finns i mitt ledarskap idag. Det är raka puckar som gäller på jobbet. Jag skulle aldrig vara elak, och det är viktigt att alla som jobbar för mig vet det. Den balansen är ganska hårfin. Det gäller att det uppstår trygghet i gruppen.

- Som ledare behöver jag både visa vägen och ta eget ansvar. Jag är med i frontlinjen och gör egna affärer. Folk gör inte som du säger, folk gör som du gör.

 

 Nyfiken på varför

- Inställningen till arbetet är viktig. ”The only way to do great work is to love what you do”. Ledarskap handlar om att få medarbetare motiverade. När de inte är med fullt ut är jag nyfiken på varför. Jag identifierar vad som hindrar dem och tar bort det hindret. Några exempel:

 

* En man ville inte åka med på en konferens.  I stället för att godta det, tolka det som brist på engagemang och kanske bli irriterad själv, frågade jag varför. Vad är problemet? Jag sa också att han var viktig för gruppen. Efter ett samtal kom det fram att personen var flygrädd. Då sa jag: Då kommer vi till dig!

* En kvinna kunde inte ge besked om ett viktigt möte. På samma sätt som ovan kom den verkliga orsaken fram: hon inte kunde få barnvakt. Då sa jag: Ta med dig barnen! Hon tackade ja till mötet och sedan visade det sig att en barnvakt kunde ställa upp.

 

När jag hör honom berätta tänker jag att den ledare som bryr sig om mig som anställd, och är beredd på att ändra förutsättningarna så att jag kan vara med, en sådan ledare är det lätt att både vara lojal och vilja kämpa tillsammans med.

 

Första gången jag lyssnade ordentligt på Peppe var när jag var med på hans säljkurs i Toscana. Och när jag hör vad han säger om ledarskap tänker jag en sak till:

Det Peppe säger om kontakten med medarbetare, är samma sak han lär ut på kursen:   

 

* Lyssna på din kund.

* Ställ frågor.

* Få insikt om vad som är viktigt för dem.

* Identifiera vad som ligger i vägen för affären.

* Var kreativ och föreslå lösning.

* Ställ följdfrågor.

* Och fråga efter affären.

 

Där avslutar vi intervjun. Men innan vi gör det frågar jag vad han har framför sig.

Det ska bli en bok, och förmodligen två. Och fler säljresor till hans drömhus i Toscana.

 

Lyssna på Peppe – intervju på Yasuragipodden, rubrik Modiga möten, här

Följ med till Toscana i vår – info om Peppes säljkurs här.

Se hela Kraftbrevet - om Värderingar 2.0 här.

 

TACK Peppe, det har varit en KP-höjare att både fått gå kurs hos dig, hålla kurs för er och bli inspirerad av dina erfarenheter och värderingar kring ledarskap. Fortsatt lyckat till hela gänget! Lena Gennerud

 
 
 

RSS 2.0