Fot finner feeling

Jag hade saknat den. Jag hade verkligen saknat känslan. Känslan av kontakt, "flowet", en inre uppsluppenhet. Sedan mina fullängdskidor gått sönder för många år sedan har jag haft ett par nya, carving. Alla säger att det är så lätt att åka carving, men jag har aldrig tyckt det är så lätt. "Det är bara att följa med, skidorna gör jobbet". Nu, i Åre, kom jag på att jag har gillat att jobba när jag åker, jag har gillat att vara aktiv, att sätta i staven, att göra svängen, att parera farten. Den lätta åkstilen har inte varit min.

Så sa hon en mening som gav mig känslan tillbaka. Tidigare hade jag fått olika råd, hur bredbent man ska stå, hur kroppen ska vara lutat mot backen, hur stålkanterna ska sätta i, hur vaden hela tiden ska vara tryckt mot pjäxkanten så att jag inte lutar bakåt. Men det har blivit teknik! Och teknik är inte känsla.

När hon sa det enkla och jag prövade det fick jag ett fokus. Det enkla vara att tänka på foten som skrovet på en båt. Böjen ner är i mitten av foten. Det är här du ska trycka ifrån sa hon. Bara det.



Jag valde backen som var direkt vänster efter de två tunnlarna. En tvär gir så såg jag öppningen. Solen på snön. Nattens nysnö som var uppåkt låg samlade i mindre trösklar, men mjukheten gjorde att jag visste att de var genomträngliga. Fokus på foten, bara foten. Ett fokus.
När jag kände marken under mig blev jag jordad. Inte tusen saker att tänka på, inte en massa blandade råd som gjorde att jag var kvar i huvudet. Ett fokus. Foten.
Jag kände plötsligt kontakt. Trycket mot underlaget, som jag kunde variera beroende på fart och lutning, fortplantade sig genom foten, upp i benet, upp i kroppen. En rörelse som gav en mjukhet, och med mjukheten öppnade sig hjärtat. Det blev en mening. Att vara i kontat med naturen, att följa, att hitta ett samspel. Plötsligt behövde jag inte min gamla teknik, plötsligt behövde jag inte jobba så hårt. Ett fokus gjorde att jag kunde börja följa, och med flowet kom känslan.

Tack Eva för rådet som gav mig skidåkningen tillbaka! Tänk vad feeling gör för feelingen:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0